pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron internetowych w Google i Bing – na czym to polega?

Pozycjonowanie strony w Google czy Bing to nie jako obowiązek każdego właściciela strony www czy sklepu online. Rok do roku mamy znaczący wzrost internautów w Polsce. Dzięki łatwości w dostępie do smartfonów i internetu szacuje się, że aktywnych użytkowników wyszukiwarki Google w Polsce jest ponad 20 mln! Bing jest mniej popularny ale również użytkowany przez Polskich internautów. Ta liczba doskonale oddaje jak ważnym miejscem na mapie każdego biznesu jest internet. Warto zadbać już teraz aby twoja strona, biznes czy blog zaczął być widoczny dla milionów potencjalnych odbiorców.

Czym zatem jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie najprościej możemy nazwać działania mające zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce Google (w wyników wyszukiwania). Często samo pozycjonowanie prowadzone jest niezgodnie z wytycznymi Google co może skutkować nałożeniem kary (filtr lub ban).

Czym są wyniki wyszukiwania?

Wpisując w wyszukiwarki Google i Bing interesującą nas frazę otrzymujemy listę stron internetowych, które 'w oczach' robotów wyszukiwarki pasują najlepiej do zapytania.

pozycjonowanie

Wyniki wyszukiwania Google:

Na frazę 'odżywki białkowe' w bloku nr1 i 3 umieszczone są płatne reklamy produktów. W tym przypadku reklama pochodzi z reklamy produktowej Google Merchant Center. Aby móc wyświetlać w taki sposób należy utworzyć reklamę poprzez Google Adwords.

W pozycjonowaniu jednak nie chodzi o kupowaniu płatnych reklam. Wypozycjonowane strony wyświetlają się naturalnie w indeksie Google co możemy zobaczyć na obrazku w pozycjach 1-10.

Warto zaznaczyć, że dla różnych fraz w tym fraz lokalnych wyniki wyszukiwania mogą się różnić.

Ważnym elementem nowej rzeczywistości Google jest umieszczanie 3 pozycji lokalnych sklepów z Google Maps. Takie rozwiązanie jest korzystne dla lokalnych biznesów, które mogą konkurować ze sklepami ogólnopolskimi. Będąc w Warszawie, wpisując interesującą nas frazę otrzymamy wyniki wypozycjonowanych witryn jak również sklepów w mapach. Jest to również ułatwienie dla nas ponieważ wyświetla się adres fizyczny sklepów i nr telefonu.

Niemniej dla pozycjonera jak również klienta agencji rozmieszczenie tak wyników może być kłopotliwe ponieważ w wielu przypadkach płatna reklama i wyniki z Google Maps mogą całkowicie zasłonić wyniki organiczne, które będą wyświetlać poniżej wyników mapy.

Magiczne SEM – co to jest i z czym to się je?

Search Engine Marketing (SEM) – suma działań SEO + płatnej reklamy. Działania SEM dla wielu dużych graczy na rynku to praktycznie standard w marketingu. Warto nadmienić, że zaczynając pozycjonowanie na którego wyniki trzeba czekać czasami miesiącami działania płatne są jedyną opcją na pozyskanie ruchu na stronie.

Algorytm Google i Bing – kto ustala pozycje?

Za pozycję stron w wyszukiwarce Google czy Bing odpowiada algorytm. Jako, że Google jest najpopularniejsza wyszukiwarką skupimy się na niej. Do ustalania rankingu strony brane jest ponad 200 różnych czynników. Oczywiście nikt nie zna dokładnego działania algorytmu (czasami mam wrażenie, że nawet sam Google go nie zna...) ale jest całkiem sporo specjalistów na świecie, którzy takie czynniki mierzą i z pewną dozą prawdopodobieństwa te czynniki odgrywają rolę w ustalania rankingu.

Czynniki dzielimy na:

Związanie z treścią na stronie czyli:

Z kolei czynniki związane z popularnością strony to:

Infografika przedstawiająca czynniki rankingowe

https://searchengineland.com/download/seotable/SearchEngineLand-Periodic-Table-of-SEO.pdf style="max-width: 100%"

Czy zatem warto podjąć wysiłek i być wysoko w wynikach wyszukiwania?

Wszystko zależy jaki cel chcesz osiągnąć. Inaczej sprawa będzie wyglądać jeśli prowadzisz blog o gotowaniu a inaczej jeśli prowadzisz sklep internetowy z produktami do gotowania. Kolejnym aspektem będzie konkurencyjność danego słowa kluczowego i ile osób szuka danej frazy.

Narzędziem do sprawdzania popularności fraz jest Keyword Planner.

https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/

Ciekawym narzędziem jest również Google Trends gdzie możemy śledzić i porównywać trendy w wyszukiwaniach.

https://trends.google.pl/trends/?geo=PL

Jednak najważniejszym aspektem jest pozycja i tutaj warto zastanowić się zabierając się za pozycjonowanie czy realne jest zdobycie wysokich miejsc miejsc ponieważ klikalność ze względu na pozycję wygląda tak:

  1. pozycja 51% wejść,

  2. pozycja 34% wejść,

  3. pozycja 29% wejść,

  4. 23%,

  5. 20%,

  6. 17%,

  7. 15%,

  8. 15%,

  9. 12%,

  10. 10%.

Z powyższego rozkładu ruchu możemy przyjąć, że jeśli ruch miesięczny na daną frazę wynosi 10 tyś. to dla pierwszego miejsca będzie to około 5 tyś wejść a dla 10 tylko 100. Oczywiście dobrze zoptymalizowane serwisy nawet będąc na 10 pozycji mogą liczyć na większy ruch w wyniku efektu długiego ogona i sumowania słów kluczowych.

Co to jest SEO i na czym polega pozycjonowanie?

SEO to skrót od angielskiej nazwy Search Engine Optimalization czyli optymalizacja silnika wyszukiwarki. Generalnie wszelkie działania mające podnieść ranking strony w wyszukiwarce. Do podstawowych czynności działań SEO będą:

optymalizacja kodu strony,

przygotowanie i optymalizacja treści na stronę uwzględniającą frazy, tematykę i rozmieszczenie,

usprawnienie działania strony, opisu grafiki, przyjazne adresu url,

podpięcie strony pod programy analityczne jak https://analytics.google.com/analytics,

dodanie strony do konta webmaster Google gdzie możemy monitorować stopień indeksacji czy innych ważnych parametrów https://analytics.google.com/analytics,

usprawnienie strony pod kątem szybkości ładowania jak już wspomniałem Google poinformował, że będzie to coraz ważniejszy czynnik w 2021 https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/,

pozyskiwanie linków, budowa relacji z innymi stronami.

W Open Mind SEO jako wieloletni praktycy wiemy jak pomóc Twojej stronie. Jesteśmy wstanie zwiększyć ilość ruchu, podnieść sprzedaż czy podnieść świadomość marki bez względu czy jesteś małym czy dużym graczem. Jeśli jednak wolisz samemu zacząć przygodę z SEO warto poczytać informację na forach czy grup na facebooku https://www.facebook.com/groups/496083163758299/

https://productforums.google.com/forum/?hl=pl#!categories/webmaster-pl/ www.forum.optymalizacja.com

Zagrożenia w wynikające z działań SEO

Wiele firm oferuje swoje usługi bazując na pewnych mitach, które mogą być niebezpieczne i wprowadzać swoich klientów w błąd. Nikt nie zna algorytmu i sposobu myślenia twórców jego więc nikt nie może dać gwarancji na efekty SEO.

Największe mity na temat SEO:

Gwarancja pozycji. Nie możliwości aby ktoś zagwarantował pozycję i trwałość pozycji. Algorytm zmienia się często, czasami nawet codziennie, konkurencja też działa więc wahania pozycji mogą być spore i częste.

Jednorazowe działania przynosi efekt na stałe. Niestety nie. Praca nad stroną, to praca codziennie. Google musi widzieć, że Twoja strona żyje.

Jeden sposób na SEO. Również nie. Każda branża, strona jest inna. Do każdego słowa kluczowego należy podejść indywidualnie.

Reasumując, proces pozycjonowania to proces powolny. Sumienne i przemyślane działania będą przynosić efekty. Jeśli nie chcesz korzystać z naszej oferty a chcesz pozycjonować swoją stronę pamiętaj o podstawach, które zapewnią Twojej witrynie dobry start.

  1. Struktura strony musi być przejrzysta, pamiętaj o nagłówkach H1,H2,H3...

  2. Słowa kluczowe w nagłówkach,

  3. Twórz przyjazne adresy URL – domena.pl/buty-do-biegania,

  4. Linkowanie wewnątrz serwisu, ogranicz linki z głównej strony do podstron do 100,

  5. Osobny i unikatowy tytuł i opis dla podstron,

  6. Unikaj powtarzania słów kluczowych na różnych podstronach, 1 fraza – 1 artykuł – 1 podstrona,

  7. Twórz unikatowe treści, nie kopiuj,

  8. Zadbaj o szybkie działania strony, kompresuj obrazy.

  9. Testuj stronę na urządzenia mobilne, większość ruchu pochodzi z telefonów.

pozycjonowanie